tiistai 27. marraskuuta 2012

Dr. Seuss vastaan Muumit ja kuinkas sitten kävikään...


 
 
 
Olen saanut kyselyitä, mitä kohta parivuotiaamme toivoisi synttärilahjaksi. Esikoisemme nauttii yhteisistä lukuhetkistämme. Olenkin vastaillut, että jokin kiva kirja on aina mukava lahja siinä toivossa, että löytäisimme jonkin uuden, rakastettavan tuttavuuden.

Perheemme on amerikkalais-suomalainen ja kaksikielinen, joten yritän lukea suomalaisia lastenkirjoja aina kuin vain mahdollista paitsi kielen myös sen vuoksi, että olen itse aina rakastanut lukemista. Toivon, että lapseni löytäisivät kirjojen sisältämän salaisuuden. Ikäväkseni olen kuitenkin ollut hiukan pettynyt suomalaiseen kirjallisuuteen nimenomaan taaperoikäisille.

Jotta lapsemme oppivat toisen äidinkielensä sekä kasvavat tuntemaan amerikkalaisen (lasten)kulttuurin, olen varta vasten selvittänyt, millaista kirjallisuutta tulisi hankkia. Siksi olen ostanut meille monia amerikkalaisia lastenklassikoita, joita on runsaasti ja monipuolisesti. Suoraan sanottuna olen ollut iloisesti yllättynyt, kuinka mukaansatempaavia ja oivallisia lastenkirjoja Yhdysvalloissa on - vauvoista lähtien.

Sitten ryhdyin miettimään, mitä suomalaisia vastaavuuksia löytyy. Mauri Kunnakset, Nopolat, Tatu ja Patut ova ihania, mutta kaikki hiukan vanhemmille. Vanhat Minttu-kirjat olen kyllä löytänyt ja todennut ihastuttaviksi. Samoin Kristiina Louhet. Ja niitä myös esikoinen jatkuvasti pyytää lukemaan. Aikuisenkin kun on kirjoista pidettävä, jotta niitä jaksaa lukea sen sata kertaa. Mutta onko muita? Hyviksi todetut jakoon!

 Samaan ongelmaan törmäsin, kun mietin hyvää iltasatua. Amerikassa lapset ovat nukahtaneet Goodnight Moonin tahtiin jo yli 60 vuotta sekä tusinan muun rakastettavan iltasadun. Nimenomaan nukkumista ajatellen en toistaiseksi ole löytänyt yhtään (perheen pienimmille tarkoitettua) ihanaa suomalaista iltasatua Kirsi Kunnaksen runoutta lukuunottamatta. Olenko vain ollut sokea? Hyviä ideoita otetaan vastaan!
Eeva

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Gunilla Wolden Sanna ja Teemu-kirjat ovat mun lapsuuden ajan klassikoita, joita myydään yhä! Meidän muksutkin tykkäävät :)